:

Kan man køre over Øresundsbroen i dag?

Indholdsfortegnelse:

  1. Kan man køre over Øresundsbroen i dag?
  2. Er Øresundsbroen betalt tilbage?
  3. Hvorfor er der kø på Øresundsbroen?
  4. Hvad koster det at køre over Øresundsbroen 2023?
  5. Er broen lukket idag?
  6. Hvornår er det billigst at køre over broen?
  7. Hvor mange døde under opførelsen af Øresundsbroen?
  8. Er der paskontrol ved Øresundsbroen?
  9. Hvad koster en tur retur over Øresundsbroen?
  10. Hvornår åbner broen i Hadsund?
  11. Hvornår er broen billigst?
  12. Hvad koster broen til Sverige tur retur?
  13. Hvad koster det at køre over broen tur retur?
  14. Hvem ejer Øresundsbroen?
  15. Hvor meget kostede det at bygge Øresundsbroen?

Kan man køre over Øresundsbroen i dag?

Du finder altid trafikinformation og status for Øresundsbron her på hjemmesiden, via Øresundsbrons app, eller ved at få tilsendt e-mails ved særlige hændelser.

Her kan du se om der er kø, vejarbejde eller anden vigtig information inden du skal køre.

Er Øresundsbroen betalt tilbage?

Vi ønsker dit samtykke til at anvende cookies og indsamle persondata om IP-adresse, ID og din browser til præferencer, statistik og marketingformÃ¥l. Disse oplysninger videregives til vores samarbejdspartnere, der opbevarer og tilgÃ¥r oplysninger pÃ¥ din enhed for at vise dig mÃ¥lrettede annoncer, levere tilpasset indhold, foretage annonce- og indholdsmÃ¥ling, lave produktudvikling og opnÃ¥ mÃ¥lgruppeindsigt. Se mere information under indstillinger og i vores persondatapolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine indstillinger, herunder gøre indsigelse, hvor legitim interesse bruges, ved at klikke pÃ¥ "Cookie-indstillinger" i bunden af siden, eller til enhver tid pÃ¥ siden med privatlivspolitik. Dine valg vil blive signaleret til vores partnere, anvendes pÃ¥ hele websitet og vil ikke pÃ¥virke browserdata.Læs mere i TV 2 Privatlivspolitik

Opbevare og/eller tilgå oplysninger på en enhed. Præcise geoplaceringsoplysninger og identifikation gennem enhedsscanning. Tilpassede annoncer og tilpasset indhold, annonce- og indholdsmåling, målgruppeindsigter og produktudvikling.

Hvorfor er der kø på Øresundsbroen?

I 1936 blev en Øresundsbro med jernbane, vej og cykelsti designet af bl.a Kampsax og Højgaard & Schultz til en formodet pris på 152 mio. kr.[1] Dette beløb svarer i 2020 til 5,48 milliarder kroner.[2]

Øresundsbro Konsortiet anvender selv det registrerede varemærke Øresundsbron, et hybridnavn, der kombinerer det danske ø med den svenske stavning bron (broen). Det skal symbolisere den fælles dansk-svenske forbindelse. I officiel retskrivning og i dansk hverdagssprog}) er det korrekte navn Øresundsbroen.[3] Da der er tale om en kombineret tunnel og bro, bruges også betegnelsen Øresundsforbindelsen.

Hvad koster det at køre over Øresundsbroen 2023?

Jeg havde lejet en varevogn og fik den på min øresundgo med hjælp fra kundeservice da de igen havde problemer med deres hjemmeside. Da jeg dagen efter skulle afmelde den var det det samme igen og jeg måtte ringe og vente på at komme igennem, så de kunne hjælpe med at fjerne udlejningsbilen igen. derefter laver jeg mit arbnnement om til pendler+nu ser jeg så at der igen bliver trukket for at bilen står hos mig, ca 10 dage efter at jeg fik hjælp af dem til at fjerne den. nu har jeg betalt 6x473kr for noget jeg aldrig har været i nærheden af. Da jeg kører i min private bil over de pågældene dage, jeg ringer og får at vide det er bare ærgeligt for mig men det skal jeg betale. også selv om jeg har snakket med udlejningsfirmaet og de kan bekræfte de også har betalt de dage. ? derefter lægger medarbejderen bare røret på igen.?????? det er den dårlogste service ever og undre mig meget over at de ikke lytter til deres kunder. men det er jo rart med lidt ekstra indtjening for dem.

Mit betalingskort bliver hacket mens jeg er i Sverige og jeg må lukke det. Jeg kører over broen med nummerplade genkendelse da jeg skal hjem og betalingen skal så trækkes. Jeg venter på mit nye kort. Dette modtager jeg og jeg betaler en måned senere. Men det var lige en dag for sent. Beløbet på 220 kr. er sendt til inkasso og jeg skal nu betale 782 kr. Narhoveder!Jeg har skrevet til Øresundskonsortiet og ikke fået noget svar. Jeg har ringet til dem men står i kø som nr 12..Jeg har prøvet at ændre mine betalingsoplysninger under min profil men får at vide at der er spærret og at jeg har en anden betalingsudbyder. Ikke noget navn. Ikke nogen valgmuligheder. Det er så Brobizz der er min udbyder. Her har jeg forsøgt ændre både betalingskort og nr.plade da den nummerplade der står registreret her er en bil jeg har solgt for fem år siden...Dette kan ikke lade sig gøre. Magen til amatør foretagende skal man kraftedme lede længe efter.

I har hævet penge fra mig for et abonnement jeg ikke har bestilt. Yder mere så har på samme tur så taget fuld pris for min overfart! det er urimeligt dårligt. Og når man så prøver at komme igennem til jers kundeservice (for i svarer jo ikke på mail som alle andre firmaer) så kan man vente i over en time...

Virkelig kompliceret site. Utroligt de ikke kan gøre det mere simpelt

Er broen lukket idag?

Storebæltsbroen kan lukke for al biltrafik fra klokken 11 i dag torsdag.

Der er risiko for vindstød på op til 27 meter pr. sekund - og det betyder, at broen må lukkes, oplyser Storebæltsforbindelsen, skriver Ritzau.

Hvornår er det billigst at køre over broen?

Prisen for at køre over Storebæltsbroen kan variere. Prisen afhænger f.eks. af, om du har en Storebælt Privataftale, om du betaler med bizz/nummerplade, type og størrelse af køretøj, samt hvornår du kører over. Få det fulde overblik her. Priserne er for 2023.

Hvor mange døde under opførelsen af Øresundsbroen?

Den tekniske direktør for Øresundsbro Konsortiet, Peter Lundhus, har svært ved at skjule sin stolthed over den måde, Øresundsbroen er blevet til på. Ikke alene er den blevet hurtigere færdig end forventet, den opfylder også til fulde de strenge havmiljøkrav, som især de svenske miljømyndigheder har lagt vægt på. Og så har der været meget få arbejdsulykker. Peter Lundhus nægter selv kategorisk at sammenligne ulykkesstatistikken på Øresundsbyggeriet med den tilsvarende statistik for Storebæltsforbindelsen. Dels fordi emnet er føl-somt internt i koncernen Sund&Bælt, dels fordi Peter Lundhus også har været involveret i Storebæltsbyggeriet. Tallene er dog offentligt tilgængelige, og det er alment kendt, at der var store problemer med arbejdsmiløet på Storebæltsforbindelsen. Under bygningen af den døde en halv snes arbejdere, og der var mange andre ulykker. Ved Øresundsbyggeriet er en svensker død ved en arbejdsulykke, mens to personer er druknet, dog har man ikke kunnet finde nogen ydre årsag til drukneulykken. Gennemsnitligt har der været 17 arbejdsulykker pr. en million arbejdstimer på den danske side, mens det på den svenske side har været helt nede på 12 ulykker pr. en million arbejdstimer. Det er under det halve af det »normale« tal på 42 ulykker pr. en million arbejdstimer på den slags store anlægsprojekter. Peter Lundhus forklarer de gode resultater med, at arbejdsmiljøet er blevet skrevet direkte ind i kontrakterne med entreprenørerne. Ligesom bygher-ren løbende har kontrolleret, at leverandørerne har levet op til kravet og »holdt or-den i værkstedet«. Der er desuden blevet udlovet præmier hvert halve eller kvarte år til de arbejdsgrupper, der har haft færrest ulykker. På den måde er der gået sport i sikkerhe-den. En anden vigtig årsag er den teknologiske udvikling. I modsætning til tidligere er Øresundsbroen i høj grad blevet til »indendøre«. De enkelte elementer, selv de 176 meter lange og 40 meter brede og ni meter høje tunnelelementer er bygget på fabrik, inden de som Legoklodser er blevet lagt på plads. Dermed er det farlige udendørs arbejde blevet minimeret. Det har så også medvirket til, at bro, kunstig og tunnel, i alt 16 kilometer motorvej, har kunnet gøres færdig på kun lidt over fire år fra første spadestik. Storebæltsbroen tog ti år at gøre færdig, men retfærdigvis skal det nævnes, at den bro skulle bygges på meget dybere vand, og som bekendt blev det projekt også forsinket af en alvorlig oversvømmelse af den borede jernbanetunnel.

Artiklen fortsætter under annoncen

Er der paskontrol ved Øresundsbroen?

Sverige Skal du og familien køre pÃ¥ skiferie til Sverige, skal I være opmærksomme pÃ¥, at der er øget grænsekontrol. GÃ¥r turen over Øresundsbroen, skal I vise identitetspapirer ved betalingsanlægget i Sverige, og tager I færgen fra Helsingør, GrenÃ¥ eller Frederikshavn, foregÃ¥r kontrollen inden, I kører ombord pÃ¥ færgen. Vær desuden opmærksom pÃ¥, at  der tillige foretages stikprøvekontrol, nÃ¥r I kører fra borde i Sverige.

Læs om aktuel status for grænsekontrol i Sverige

Hvad koster en tur retur over Øresundsbroen?

Også på Øresundsbroen vil taksterne i 2022 stort set være de samme som i det forgangne år. Her stiger prisen også fem kr., så det nu koster 400 kr. at passere broen i en personbil - 800 kr. med campingvogn eller trailer. Også selvom man har Brobizz eller nummerpladeaflæsning.

Kun hvis man har et BroPas, er der rabat at hente. Her stiger prisen tre kr. til nu 175 kr. for en personbil, mens prisen på selve BroPas i år stiger fem kr. til 325 kr.

Hvornår åbner broen i Hadsund?

Den afløste den gamle 260 meter lange svingbro, der var bygget som kombineret jernbane- og vejbro.[2]

Den gamle Hadsundbro, der i sin tid afløste færgefarten på stedet, blev realiseret, efter at Aalborg-Hadsund Jernbane på nordsiden i 1900 havde kompletteret den i 1883 åbnede Randers-Hadsund Jernbane på sydsiden. Staten havde på finansloven afsat 350.000 kr., og de interesserede amter og kommuner havde bevilget 100.000 kr., hvorefter der var 450.000 kr. til rådighed for bygningen af en bro. Efter en licitation, hvor der indkom fire projektforslag, valgte bedømmelseskomiteen i slutningen af 1901 projektet indsendt af N.C. Monberg. Budgettet blev efter tilretning af projektet på 425.000 kr. Opførelsen blev påbegyndt i 1902, og 16. december 1904 kunne broen overdrages til direktionen for Aalborg-Hadsund Jernbane, og trafikken over broen kunne begynde. Aalborg-Hadsund Jernbanes tog, der indtil broens åbning havde haft endestation ved Hadsund Nord Station, blev nu forlænget til Hadsund Syd Station – Randers-Hadsund Jernbanes endestation syd for fjorden. Togene og vejtrafikken deltes om kørebanen, som blev spærret for vejtrafik, når tog ventedes. Broens gennemsejlingsfag blev snart en flaskehals for de stadigt større skibe, og i 1927 blev broen ombygget med et længere svingfag, som gav større gennemsejlingsbredde. Broen var klar efter ombygningen 29. november 1927, og samtidig ændredes togtrafikken på broen, så det fra denne dato var Randers-Hadsund Jernbanes tog, der kørte over broen og fik endestation på Hadsund Nord station. Den 31. marts 1969 blev begge privatbanerne til Hadsund nedlagt, og broen tjente herefter udelukkende vejtrafikken og de gående. På grund af de stadigt bredere lastbiler, der ikke kunne mødes på broen, var det nødvendigt at regulere trafikken med lysregulering, så bilerne kun kunne køre i en retning ad gangen. Dette var – sammen med de lange spærringstider for biltrafikken på grund af broens teknisk betingede langsomme åbning og lukning – stærkt medvirkende til at fremme planerne om en ny Hadsundbro: Den gamle bro var blevet en trafikal flaskehals.

Hvornår er broen billigst?

Prisen for at køre over Storebæltsbroen kan variere. Prisen afhænger f.eks. af, om du har en Storebælt Privataftale, om du betaler med bizz/nummerplade, type og størrelse af køretøj, samt hvornår du kører over. Få det fulde overblik her. Priserne er for 2023.

Hvad koster broen til Sverige tur retur?

Det sparer du Med et bropas kan du spare mindst halvdelen af det beløb, som det koster at krydse Øresundsbroen med bil. Altså over 50%.

Den normale pris for at køre over Øresundsbroen er 310 kr. pr. tur. Med bropas koster det kun 149 kr.

Hvad koster det at køre over broen tur retur?

Også på Øresundsbroen vil taksterne i 2022 stort set være de samme som i det forgangne år. Her stiger prisen også fem kr., så det nu koster 400 kr. at passere broen i en personbil - 800 kr. med campingvogn eller trailer. Også selvom man har Brobizz eller nummerpladeaflæsning.

Kun hvis man har et BroPas, er der rabat at hente. Her stiger prisen tre kr. til nu 175 kr. for en personbil, mens prisen på selve BroPas i år stiger fem kr. til 325 kr.

Hvem ejer Øresundsbroen?

Holdingselskabet Sund & Bælt ejer aktierne og varetager som moderselskab den overordnede styring af aktiviteterne i de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S, A/S Femern Landanlæg og Femern A/S.

Via A/S Øresund ejer Sund & Bælt halvdelen af Øresundsbro Konsortiet, som ejer og driver Øresundsbron. Det statslige svenske selskab SVEDAB AB ejer den anden halvdel af Øresundsbro Konsortiet.

Hvor meget kostede det at bygge Øresundsbroen?

Øresundsbron har skabt gevinster for i alt 57 milliarder DKK for Danmark og Sverige. Det viser en række analyser, der er igangsat eller udarbejdet af Öresundskomiteen og Øresunddirekt. I 2012-priser kostede det omkring 25 milliarder at bygge Øresundsbron, så for de gevinster den faste forbindelse over sundet har skabt, kan man bygge yderligere to faste forbindelser.

Selv om broen driftsøkonomisk, dvs. hvis man kigger på broafgifterne, ”kun” er tilbagebetalt godt en tredjedel (der er gået godt 12 år, og den estimerede tilbagebetalingstid er 34 år), så er regnestykket således anderledes positivt, når man ser på de samfundsøkonomiske gevinster.