:

Hvorfor flyver F-16 i dag?

Indholdsfortegnelse:

  1. Hvorfor flyver F-16 i dag?
  2. Hvad laver Flyvevåbnet i dag?
  3. Hvor holder de danske jagerfly til?
  4. Er der Flyveøvelse over Danmark?
  5. Er F-35 bedre end F-16?
  6. Hvor mange F-35 fly har Danmark?
  7. Hvor ligger Flyvevåbnet Danmark?
  8. Hvad tjener man som pilot i flyvevåbnet?
  9. Hvilke jagerfly har Danmark?
  10. Kan man se militærfly på Flightradar?
  11. Hvad tjener en jagerpilot i Danmark?
  12. Hvor mange F-35 har Danmark fået leveret?
  13. Hvor mange F-35 får Danmark?
  14. Hvor mange F-16 fly råder Danmark over?
  15. Hvor mange F-16 fly har Danmark købt?

Hvorfor flyver F-16 i dag?

5. september er hvert Ã¥r officiel flagdag for Danmarks udsendte soldater, og igen i Ã¥r fejres den med en overflyvning af kaserner og byer over hele landet. 

Det skriver Flyvevåbnet på Facebook.

Hvad laver Flyvevåbnet i dag?

Vi bruger cookies og lignende teknologier som hjælp til at levere og forbedre indhold på Meta-produkterne. Vi bruger dem også til at skabe en mere sikker oplevelse ved at bruge oplysninger, vi modtager fra cookies på og uden for Facebook, og til at levere og forbedre Meta-produkterne for personer, der har en konto.

Nødvendige cookies: Disse cookies er påkrævede for at bruge Meta-produkterne. De er nødvendige for, at vores sites kan fungere efter hensigten.

Hvor holder de danske jagerfly til?

Med donationen af kampfly går Danmark og Holland forrest i støtten til Ukraine, der har været under invasionen af Rusland siden februar sidste år.

Danmark står sammen med Holland også i spidsen for træningen af ukrainsk personel i F-16-flyene. Det blev annonceret på Nato-topmødet i Vilnius sidste måned.

- Det gør mig stolt, at Danmark sammen med Nederlandene vil donere F-16-kampfly til Ukraines frihedskamp mod Rusland og deres meningsløse aggression. Danmarks støtte til Ukraine er urokkelig, og med donationen af F-16-fly går Danmark nu forrest, siger forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen i en pressemeddelelse.

Er der Flyveøvelse over Danmark?

Vi bruger dele-funktion til sociale medier og indlejrede feeds, men du skal være opmærksom pÃ¥, at du teknisk set forlader forsvaret.dk og er omfattet af det sociale medies datapolitik, nÃ¥r du klikker pÃ¥ en sÃ¥dan funktion. Feeds og kortelementer vises kun for brugere, der accepterer cookies fra tredjepart. 

Navn: Facebook

Er F-35 bedre end F-16?

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Hvor mange F-35 fly har Danmark?

tirsdag 10. jan. 2023 kl. 07:25

Der er igen opstået problemer med F-35-flyene. Danmark har købt i alt 27 af slagsen til over 16 milliarder.

Hvor ligger Flyvevåbnet Danmark?

Flyvevåbnets hovedopgaver er luftrumsovervågning og luftforsvaret af Danmark, luftrekognoscering, lufttransport, havmiljøovervågning, eftersøgnings- og redningsoperationer, støtte til politiet samt operationer ved Færøerne og Grønland, fortrinsvis i forbindelse med fiskeriinspektion. Endvidere ydes der løbende støtte til Hærens og Søværnets operationer. Dertil kommer, at dele af Flyvevåbnet siden 1999 har været indsat i en række internationale militære operationer.

Hvad tjener man som pilot i flyvevåbnet?

Som pilot i Forsvaret gør du en forskel for Danmark. – En profession, der kræver en særlig kombination af færdigheder. 

Modsvarer dine evner de efterspurgte kvalifikationer, kan du blive optaget på en af landets mest spændende, udviklende og udfordrende uddannelser. Du behøver ikke at have aftjent værnepligt inden.

Som pilot i Forsvaret gør du en forskel for Danmark. – En profession, der kræver en særlig kombination af færdigheder. 

Modsvarer dine evner de efterspurgte kvalifikationer, kan du blive optaget på en af landets mest spændende, udviklende og udfordrende uddannelser. Du behøver ikke at have aftjent værnepligt inden.

Som pilot i Forsvaret bliver du uddannet til at flyve jagerfly, transportfly eller helikopter. Under uddannelsen afgøres det hvilken flytype du skal uddannes i. Består du den indledende afprøvning har du mulighed for at komme med ønsker til flytype. Men hvilken flytype du kommer til at flyve afhænger af evner og Flyvevåbnets behov. Det første år til halvandet foregår i Karup, hvor du først skal igennem den basale militære uddannelse og den basale pilotuddannelse. Herefter skal du videre til enten USA eller Tyskland for at blive uddannet på din flytype. Når du kommer retur fra udlandet tilgår du en flyvende eskadrille i enten Aalborg (transport), Karup (helikopter) eller Skrydstrup (jager), hvor du skal uddanne dig og træne med eskadrillen, imens du færdiggør den akademiske del af officersuddannelsen. Den akademiske del af officersuddannelsen består af en akademiuddannelse i ledelse og en militær diplomuddannelse. Begge dele gennemføres i moduler, hvor du ind imellem hvert modul er ved din eskadrille og får uddannelse og erfaring som pilot. Akademiuddannelsen foregår ved civile uddannelsessteder og diplomuddannelsen foregår i København ved Flyvevåbnets Officersskole.

Kom til åbent hus i Flyvevåbnet og hør mere om uddannelsen til pilot læs mere her

Hvilke jagerfly har Danmark?

  • Air Transport Wing Aalborg (Flyvestation Aalborg)
    • Eskadrille 721
      • Hercules-flighten: 4[4] Transportfly (C-130J-30 Hercules) typebogstav B
      • Challenger-flighten: 4[4] VIP- og havmiljøovervågningsfly (CL-604 Challenger) typebogstav C
    • Desuden 4 observationsfly (T-17 Supporter) typebogstav T
  • Helicopter Wing Karup (Flyvestation Karup)
    • Eskadrille 722
      • 8[4] redningshelikoptere (AgustaWestland AW101 (EH-101 Merlin)) typebogstav M
      • 6[4] taktiske troppetransporthelikoptere (AgustaWestland AW101 Merlin TTT) typebogstav M
    • Eskadrille 723
      • 9 flådehelikoptere (Sikorsky MH-60R Seahawk) typebogstav N[5]
    • Eskadrille 724
      • 8[4] observationshelikoptere (AS 550 C2 Fennec) typebogstav P
    • Flyveskolen – Karup
      • 23[4] skolefly (T-17 Supporter) typebogstav T
  • Fighter Wing Skrydstrup (Flyvestation Skrydstrup)
    • Fighter Squadron 727 og Fighter Squadron 730
      • 30[4] kampfly (F-16AM og F-16BM) typebogstav E og ET

Air Control Wing, ACW, en af Flyvevåbnets underenheder. ACW har militær overvågning af al flytrafik i dansk og tilstødende luftrum som speciale. De militære operatører holder vågent øje med denne lufttrafik og har kontrollen med jagerfly døgnet rundt på alle årets dage. Dette sker fra et kontrolcenter på Flyvestation Karup[6].

Tre radarhoveder med store og langtrækkende radarer leverer data til kontrolcentret. De er placeret i Skagen, Skrydstrup (Sønderjylland) og Bornholm[6].

ACW har tillige et mobilt kontrolcenter, som ved et højt beredskab kan indsættes, hvor politikere og Forsvarets ledelse ønsker det. Denne enhed kan løse de samme opgaver som kontrolcentret på Flyvestation Karup. Enheden opererer fra mobile containere og er udrustet med en langtrækkende radar af typen TPS-77 produceret af Lockheed Martin samt et antal kortrækkende radarer[6].

Kan man se militærfly på Flightradar?

Når man tænker på, hvordan flytrafikken bliver koordineret, bliver man tit overrasket over, at der ikke opstår flere ulykker end, der rent faktisk gør, da man har en masse store maskiner, der flyver meget hurtigt, der skal lande samme sted. Det hele er blevet gjort muligt ved hjælp af radaren, som spiller en meget vigtigt rolle inden for koordineringen af flytrafik. Radaren giver mulighed for, at kontroltårne og fly kan se, hvad der ellers befinder sig i luftrummet, og dermed kan man undgå sammenstød.

Hvad tjener en jagerpilot i Danmark?

I begyndelsen af Februar 2022 lancerede vi en undersøgelse, der havde til formÃ¥l at kortlægge en række forhold i forbindelse med at komme i job som pilot. Undersøgelsen er afsluttet, og vi har haft lejlighed til at gÃ¥ data igennem. Statistik kan være taknemmelig. Vi vil derfor naturligvis forholde os kritisk til vores egen undersøgelse. Derfor en disclaimer og kommentarer i…

Information om startløn som pilot i Forsvaret er frit tilgængelig. PÃ¥ forsvarets hjemmeside om pilotuddannelse kan man finde en masse information omkring pilotuddannelsen i Forsvaret, herunder startlønnen som pilot pÃ¥ 43.600 kr/md.

Hvor mange F-35 har Danmark fået leveret?

Der er tale om et F-35B-fly, som i forbindelse med en testflyvning er forulykket.

Derfor er testflyvninger med F-35B-typen stoppet, og det internationale F-35-programkontor har underlagt et mindre antal F-35-fly et flyveforbud.

De fly, Danmark har indkøbt, er af typen F-35A. Disse er ikke underlagt flyveforbuddet, men anvendes i "reduceret omfang ud fra et forsigtighedsprincip", skriver Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Hvor mange F-35 får Danmark?

Flyvevåbenets 40 år gamle F-16 skal erstattes af Lockheed Martins femtegenerationskampfly F-35A Joint Strike Fighter. Partierne i forsvarsforligskredsen har i foråret 2016 besluttet at købe 27 eksemplarer af kampflyet, heraf indledningsvis 21 kampfly og seks på et senere tidspunkt.

Forsvarsministeriets kampflykontor har evalueret F-35A og feltets to øvrige kandidater, amerikanske Boeings F/A-18 Super Hornet og det europæiske Eurofighter-konsortiums Typhoon, og F-35A har scoret højest i både den militærfaglige, strategiske, industrielle og økonomiske evaluering.

Hvor mange F-16 fly råder Danmark over?

Efter Ruslands invasion af Ukraine blev det i juni sidste år ellers besluttet at livstidsforlænge de danske F-16-kampfly til 2027.

Dengang fortalte daværende forsvarsminister Morten Bødskov, at F-16-flyene skulle deltage i Nato-missioner og ”bidrage til afskrækkelsen af Putin”, mens de nye F-35-fly blev gjort klar.

Hvor mange F-16 fly har Danmark købt?

Det seneste stykke tid har danske politikere indgående diskuteret , hvilket kampfly der skal løfte arven efter det efterhånden nedslidte F-16. Men hvilke fly har det danske flyvevåben egentlig benyttet gennem tiden? Klik videre og se nogle af de forskellige flytyper. Supermarine Spitfire er et berømt et-motorers jagerfly fra 2. verdenskrig. Flyet er først og fremmest kendt for sin rolle under Slaget om England. Her ses en velholdt udgave til et flyshow på Malta. Brugt i Danmark fra 1947 - 1955.

Gloster Meteor var det første britisk-konstruerede jetdrevne fly, der kom i operativ anvendelse og det eneste, der blev indsat under 2. verdenskrig på allieret side. Den første flyvning fandt sted i 1943 og flyet indgik delvist i tjeneste i 1944. Her ses en Gloster Meteor mk 4 i Manchester juli 1955. Brugt i Danmark fra 1949 - 1957.