:

Hvornår går havnebussen?

Indholdsfortegnelse:

  1. Hvornår går havnebussen?
  2. Hvor kører havnebussen?
  3. Hvor meget koster havnebussen?
  4. Hvad koster havnebussen i København?
  5. Kan man betale kontant i havnebussen?
  6. Hvor ofte kører havnebussen?
  7. Hvor ofte går havnebussen?
  8. Kan man tage havnebussen til Reffen?
  9. Hvor køber man billetter til havnebussen?
  10. Kan man sejle fra Nyhavn til Operaen?
  11. Hvad er en dagsbillet?
  12. Hvordan køber man en billet?
  13. Hvilken billet skal jeg vælge?
  14. Kan man købe billet på havnebussen?
  15. Kan man betale med kontanter i bussen?

Hvornår går havnebussen?

International/Udenlands

SWEBUS Express tilbyder mange gode forbindelser rundt i Skandinavien. Køreplaner samt billetter i Turistinformationen, eller ring 00 46 8 546 300 00 (i Sverige). For yderligere information: www.swebusexpress.se

Hvor kører havnebussen?

992 færge rute kører hver dag. Almindelig køreplan: 07:02 - 20:32

992 færge (Orientkaj St.) har 11 stationer med afgang fra Teglholmen (Teglholmens Østkaj) og endestation Orientkaj St. (Orientkaj).

Vælg hvilken som helst af 992 færge stationer herunder for at få opdaterede køreplaner i realtid og se deres rutekort.

Hvor meget koster havnebussen?

Kommer du fra Langelinie eller Svanemøllehavnen kan det være at havnebus nr 992 er et godt alternativ til bilen.

Den sejler fra Nordre Toldbod og det tager 5 minutter til Refshaleøen - Derefter er der 5-10 min gang afhængig af hvor meget du skynder dig.

Hvad koster havnebussen i København?

I København kan du medbringe både hund, cykel og barnevogn i offentlig transport, bare du er opmærksom på reglerne.

En voksen med en gyldig billet kan medbringe to børn under 12 år gratis. Rejser børnene alene, skal de købe en børnebillet, indtil de fylder 16 år. Læs mere her.

Kan man betale kontant i havnebussen?

To mænd blev mandag sigtet for at bryde opholdsforbud, da de ventede på havnebus. Men det er okay at vente.

Det er med politiets opholdsforbud forbudt at opholde sig på Islands Brygge i København.

Hvor ofte kører havnebussen?

Københavns Havn var i sin tid en travl havn med mange skibe, omlæsning af gods og industrier. I 1960'erne og 1970'erne medførte omstillingen af transport af gods til containere og udflytning af det meste skibstrafikken til Nordhavnen imidlertid, at de fleste traditionelle aktiviteter forsvandt fra den centrale Inderhavnen og Islands Brygge. Og i løbet af 1990'erne blev det sidste afviklet.[7] Udvalget om Københavns Havn fra 1989 lagde op til, at der i stedet opførtes boliger, kontorarbejdspladser, uddannelsesinstitutioner, hoteller, kulturinstitutioner mm. langs med havnen. I 1993 foreslog Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT), at en del af dem kunne betjenes med vandbusser i form af enmandsbetjente katamaraner. Der kunne for eksempel sejles mellem Nordhavnen og Fisketorvet, hvor folk kunne skifte til S-tog ved henholdsvis Nordhavn Station og Dybbølsbro Station. Undervejs skulle der være stoppesteder, der skulle ligge på skift af de to sider af havneløbet.[8]

HT, Københavns Havn og Københavns Kommune arbejdede videre med ideen om vandbusser. 22. juni 1998 var der prøvetur for presse og potentielle investorer.[9] I forhold til de tidligere ideer var den planlagte rute dog blevet noget noget kortere. Den skulle nu være fra Nordre Toldbod via Holmen Nord, Christiansholm, Nyhavn og Asiatisk Plads til Christians Brygge. HT forestillede sig, at der skulle bruges to 15 m lange katamaraner med plads til hver 70 passagerer, cykler, barnevogne og kørestole.[10] Vandbusserne skulle drives på kontrakt som de almindelige busser, ligesom HT's kort og billetter også skulle gælde om bord.[9] Københavns Havn ville betale for stoppestederne, mens HT ville give et årligt driftstilskud på ca. 1 mio. kr. Men da de forventede driftsindtægter var på 1,7 mio. kr. og og driftsudgifterne på 4,7 mio. kr., var der et underskud på 2 mio. kr., som man håbede på, at sponsorer ville dække.[10] Umiddelbart var det dog kun Refshaleøens Ejendomsselskab, der var parat til at støtte. For at trække flere investorer til blev ruten foreslået udvidet i slutningen af juli 1998 med Langelinie, Refshaleøen, Islands Brygge og Kalvebod Brygge. Det ville dog kræve en ekstra vandbus i drift og investeringer på yderligere 1 mio. kr.[10]

Det endte med, at staten gav det nødvendige tilskud med penge fra Pinsepakken, så der kunne etableres en rute mellem Nordre Toldbod og Christians Brygge. Driften af den med to tomandsbetjente både i dagtimerne blev sendt i udbud 25. maj 1999. Der var desuden to optioner med en ekstra båd hver, der ville muliggøre forlængelser til Langelinie og Kalvebod Brygge. En tredje option muliggjorde sejlads om aftenen og natten.[11] Man nøjedes dog med den grundlæggende rute uden optioner, da HT indgik en femårig kontrakt om driften med entreprenøren Arriva i september 1999.[11][12] De involverede parter mente ved den lejlighed, at en havnelinje ville blive et aktiv for København og et vigtigt bidrag til den udvikling af havnen, der nu var i fuld gang.[12]

Hvor ofte går havnebussen?

Københavns Havn var i sin tid en travl havn med mange skibe, omlæsning af gods og industrier. I 1960'erne og 1970'erne medførte omstillingen af transport af gods til containere og udflytning af det meste skibstrafikken til Nordhavnen imidlertid, at de fleste traditionelle aktiviteter forsvandt fra den centrale Inderhavnen og Islands Brygge. Og i løbet af 1990'erne blev det sidste afviklet.[7] Udvalget om Københavns Havn fra 1989 lagde op til, at der i stedet opførtes boliger, kontorarbejdspladser, uddannelsesinstitutioner, hoteller, kulturinstitutioner mm. langs med havnen. I 1993 foreslog Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT), at en del af dem kunne betjenes med vandbusser i form af enmandsbetjente katamaraner. Der kunne for eksempel sejles mellem Nordhavnen og Fisketorvet, hvor folk kunne skifte til S-tog ved henholdsvis Nordhavn Station og Dybbølsbro Station. Undervejs skulle der være stoppesteder, der skulle ligge på skift af de to sider af havneløbet.[8]

HT, Københavns Havn og Københavns Kommune arbejdede videre med ideen om vandbusser. 22. juni 1998 var der prøvetur for presse og potentielle investorer.[9] I forhold til de tidligere ideer var den planlagte rute dog blevet noget noget kortere. Den skulle nu være fra Nordre Toldbod via Holmen Nord, Christiansholm, Nyhavn og Asiatisk Plads til Christians Brygge. HT forestillede sig, at der skulle bruges to 15 m lange katamaraner med plads til hver 70 passagerer, cykler, barnevogne og kørestole.[10] Vandbusserne skulle drives på kontrakt som de almindelige busser, ligesom HT's kort og billetter også skulle gælde om bord.[9] Københavns Havn ville betale for stoppestederne, mens HT ville give et årligt driftstilskud på ca. 1 mio. kr. Men da de forventede driftsindtægter var på 1,7 mio. kr. og og driftsudgifterne på 4,7 mio. kr., var der et underskud på 2 mio. kr., som man håbede på, at sponsorer ville dække.[10] Umiddelbart var det dog kun Refshaleøens Ejendomsselskab, der var parat til at støtte. For at trække flere investorer til blev ruten foreslået udvidet i slutningen af juli 1998 med Langelinie, Refshaleøen, Islands Brygge og Kalvebod Brygge. Det ville dog kræve en ekstra vandbus i drift og investeringer på yderligere 1 mio. kr.[10]

Det endte med, at staten gav det nødvendige tilskud med penge fra Pinsepakken, så der kunne etableres en rute mellem Nordre Toldbod og Christians Brygge. Driften af den med to tomandsbetjente både i dagtimerne blev sendt i udbud 25. maj 1999. Der var desuden to optioner med en ekstra båd hver, der ville muliggøre forlængelser til Langelinie og Kalvebod Brygge. En tredje option muliggjorde sejlads om aftenen og natten.[11] Man nøjedes dog med den grundlæggende rute uden optioner, da HT indgik en femårig kontrakt om driften med entreprenøren Arriva i september 1999.[11][12] De involverede parter mente ved den lejlighed, at en havnelinje ville blive et aktiv for København og et vigtigt bidrag til den udvikling af havnen, der nu var i fuld gang.[12]

Kan man tage havnebussen til Reffen?

Tag havnebussen, hvis du gerne vil opleve København fra en anden vinkel end du plejer. Prisen er 24 kroner for en voksen og lidt billigere med rejsekort – og så er det nemt og hyggeligt at sejle gennem byen og opleve København fra vandsiden.

Hvor køber man billetter til havnebussen?

På stationen: Billetautomater finder du på stationerne til tog og metro. Her kan du betale med kontanter eller kort. Nogle stationer har betjent billetsalg eller 7-Eleven-butikker, hvor du kan købe billetter.

På hjemmesiden: Du kan også købe din billet online på DSB’s hjemmeside op til 5 minutter før afgang. Husk at downloade eller printe din billet, så du også kan vise den, hvis du ikke er på internettet.

Kan man sejle fra Nyhavn til Operaen?

I mere end 25 år har Spar Shipping sejlet glade gæster til øen, og det er byens bedste sejltur, med fuld valuta for billetten! Den lille færge sejler fra Nyhavn ud for nr. 71, og turen tager ca. 45 minutter. Baren er naturligvis altid åben ombord, men book velkomstdrinks, forplejning mm. på forhånd her.

Nyd turen ud gennem havnen, forbi de mange seværdigheder; Skuespillerhuset, Operaen, Amaliehaven, Den lille Havfrue, Holmen og Langelinie og videre ud forbi Trekroner, vindmølleparken og Middelgrundsfortet, indtil vi nærmer os Flakfortet.

Hvad er en dagsbillet?

The store will not work correctly in the case when cookies are disabled.

Køb billet online og spar penge:

Hvordan køber man en billet?

Hvis du allerede har gyldigt pendlerkort, kan du købe en tilkøbsbillet til dit pendlerkort (1 zone) på følgende måde:

Eksempler:Voksen Tilkøbsbillet til pendlerkort fra zone 30: "30 1 t v" eller bare "30 1 t"Barn Tilkøbsbillet til pendlerkort fra zone 4: "4 1 t b" 

Hvilken billet skal jeg vælge?

I København kan du medbringe både hund, cykel og barnevogn i offentlig transport, bare du er opmærksom på reglerne.

En voksen med en gyldig billet kan medbringe to børn under 12 år gratis. Rejser børnene alene, skal de købe en børnebillet, indtil de fylder 16 år. Læs mere her.

Kan man købe billet på havnebussen?

I København kan du medbringe både hund, cykel og barnevogn i offentlig transport, bare du er opmærksom på reglerne.

En voksen med en gyldig billet kan medbringe to børn under 12 år gratis. Rejser børnene alene, skal de købe en børnebillet, indtil de fylder 16 år. Læs mere her.

Kan man betale med kontanter i bussen?

Du kan købe kontantbilletter hos chaufføren i bussen.

Hav helst lige penge med, så kommer bussen hurtigere afsted. Chaufføren tager kun imod beløb op til nærmeste 100 kr.