:

Hvad tager man på i Operaen?

Indholdsfortegnelse:

  1. Hvad tager man på i Operaen?
  2. Hvor lang tid tager en rundvisning i Operaen?
  3. Hvornår klapper man til opera?
  4. Er der garderobe i Operaen?
  5. Hvad koster en rundvisning i Operaen?
  6. Hvor mange mennesker kan der sidde i Operaen?
  7. Hvad har man på af tøj i Operaen?
  8. Hvor sidder man bedst i Operaen?
  9. Hvor mange tilskuere kan der være i Operaen?
  10. Hvor sidder dronningen i Operaen?
  11. Er der elevator i Operaen?

Hvad tager man på i Operaen?

Man har set det på film. Tilskuere i deres stiveste puds og måske en operakikkert ved hånden. En tåre triller af bare begejstring over ensemblets præstationer. Men hvad er det, der er så fantastisk ved opera? Og hvor skal man overhovedet begynde, hvis man ikke er en garvet operaganger, for hvem det tætteste på en god operaoplevelse er, når ”Pretty Woman løber over skærmen for Gud ved hvilken gang?

Frygt ej. Kristeligt Dagblad har talt med to operaeksperter, der giver deres råd til årets bedste begynderforestillinger og tips og tricks til, hvordan man får en behagelig oplevelse med den fine kunstform.

Hvor lang tid tager en rundvisning i Operaen?

  • Bedste tidspunkt at besøge Sydney Opera House
  • Sydney Opera House viser
    • Vis billetter i Operahuset
    • Operabilletter i Sydney Opera House
    • Grand Opera-hits af Opera Australia
    • Billetter til Carmen Opera
    • Verdi's Aida Opera-forestillingsbilletter
    • Fiddler på taget
  • Sydney Opera House ture
    • Guidet Sydney Opera House-tur
    • Sydney Opera House tour + middag
    • Sydney Opera House backstage tur + morgenmad
    • Opera House tour + Middag + Performance
  • Sydney Opera House billetkontor
  • Inde i Sydney Operahus
    • Sydney Opera House gratis
    • Udforsker interiøret
    • Spillesteder i Sydney Opera House
    • Sydney Opera House restauranter
      • Bennelong Restaurant
      • Opera Køkken & Bar
      • Portside Restaurant
  • Sydney Opera House dresscode
  • Kort over Sydney Opera House
  • Sydney Operahus om natten
  • Sydney Operahus nytårsaften
  • Sydney Opera House historie
  • Sådan kommer du til Sydney Opera House

Hvis du vil undgå mængden, er det bedste tidspunkt at besøge operahuset i Sydney tidligt om morgenen eller sent om aftenen.

Det er bedst først at gå på en Sydney Opera House rundvisning at beundre indersiden af ​​bygningen og derefter træde ud for at udforske det fri.

Solnedgang er et glimrende tidspunkt at udforske omgivelserne omkring Sydneys vartegn.

Hvornår klapper man til opera?

Klassisk musik kan være meget højtidelig og i generationer har den været omgærdet af en næsten logeagtig arrogance, der har udfoldet uofficielle regler for påklædning, sidden, hosten, klappen, og hvad der ellers hører sig til. Et ondt øjekast sendt fra rækken foran, fordi man har forbrudt sig mod et eller andet.

Heldigvis er de tider forbi, og vi kan nu læne os betydelig mere afslappet tilbage og være en del af en stor musikoplevelse med et symfoniorkester og et publikum, som er kommet for at nyde det efter devisen: Lad det være en glæde. Der er ingen dresscode til en klassisk koncert, mange har taget pænt tøj på, mens andre kommer i deres hverdagstøj.

Er der garderobe i Operaen?

Virkelighedens publikum i Operaen, Det Kgl. Teaters nyåbnede operahus på Dokøen, stemmer ikke helt overens med det publikum, bygherren, skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller, må have forestillet sig, da han i sit gavebrev betingede sig, at der kun måtte forefindes bemandede betalingsgarderober.

Publikums stigende irritation over at skulle betale for at stå i lange garderobekøer før og efter forestillingen har nu fået Det Kgl. Teater til at inddrage den ene garderobe, den mod nord, til ubemandet og afgiftsfri garderobe.

Hvad koster en rundvisning i Operaen?

Kom bag murene på nogle af landets største kulturinstitutioner, når Operaen, Skuespilhuset og Gamle Scene inviterer til rundvisning.

Rundvisningerne giver publikum et unikt indblik i de ikke helt almindelige arbejdspladser, der til daglig beskæftiger et hav af mennesker i meget forskellige funktioner både før, under og efter tæppefald.

Hvor mange mennesker kan der sidde i Operaen?

  • Bedre pladser i teatre er IKKE en myte
  • Hvor er de bedste pladser?
  • Bedste sted at sidde i Sydney Opera House
    • Koncert hal
      • Koncertsalssæder med den bedste udsigt
      • Koncertsal sæder med den bedste værdi
    • Joan Sutherland Teater
      • Sæder med den bedste udsigt
      • Værdi for pengene pladser
    • Dramateater
      • Sæder med den bedste udsigt på Drama Teater
      • Værdi for pengene pladser på Drama Theater
    • Playhouse
      • Sæder med den bedste udsigt på Playhouse
      • Værdi for pengene pladser på Playhouse
    • Studiet
    • Utzon Værelse
    • Forpladsen

Hvad har man på af tøj i Operaen?

En af måderne du skal kjole for at gå til operaen vælger noget klassisk og sofistikeret, det fejler aldrig! Hos OneHowTo foreslår vi, at du vælger en sort kjole, lang og uden halsudskæring Ledsaget af sorte høje hæle og en sort jakke med lidt mere festlige nuancer, kan du for eksempel gøre jakkens tone lysere eller have nogle pailletter.

En lille håndtaske er det perfekte supplement til at skinne på din nat i operaen.

Hvor sidder man bedst i Operaen?

Man har set det på film. Tilskuere i deres stiveste puds og måske en operakikkert ved hånden. En tåre triller af bare begejstring over ensemblets præstationer. Men hvad er det, der er så fantastisk ved opera? Og hvor skal man overhovedet begynde, hvis man ikke er en garvet operaganger, for hvem det tætteste på en god operaoplevelse er, når ”Pretty Woman løber over skærmen for Gud ved hvilken gang?

Frygt ej. Kristeligt Dagblad har talt med to operaeksperter, der giver deres råd til årets bedste begynderforestillinger og tips og tricks til, hvordan man får en behagelig oplevelse med den fine kunstform.

Hvor mange tilskuere kan der være i Operaen?

Det Kongelige Teaters Gamle Scene var indtil 2005 hjemsted for størstedelen af opera- og balletforestillingerne i Danmark. Men et voksende operapublikum og et ønske om at lave større operaopsætninger gjorde Gamle scene utilstrækkelig. Derfor foreslog regeringen i finanslovsaftalen for 1999 at bygge et nyt operahus i hovedstadsområdet. Da regeringen samtidig barslede med ideen til et skuespilhus, resulterede planerne i et teaterforlig. 

I første omgang valgte regeringen at sætte penge af til et skuespilhus, som i 2008 skal stå klar på Kvæsthusbroen i København. Først når det stod færdigt, var det planen at koncentrere sig om et operahus og sætte penge af til det. Ifølge bogen “Spillet om Operaen” fra 2004 (se kilder) begyndte daværende kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (Det Radikale Venstre) dog allerede at undersøge, hvor operahuset skulle placeres, og hvem man kunne samarbejde med.

Dokøen kom ind i billedet samtidig med, at skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller trådte ind på scenen. Møller (født 1913) er Danmarks rigeste mand, og han overtog A.P. Møller Mærsk A/S efter sin far A.P. Møller i 1965. I 2003 overlod han det øverste ansvar til skibsreder Jess Søderberg, men Møller er stadig medindehaver af koncernen og formand for A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formål. Fonden sidder på knap 41 procent af aktierne i A.P. Møller-Mærsk A/S og har en egenkapital på cirka 39 milliarder kroner ifølge bogen “Spillet om Operaen” fra 2004 (se kilder). Fonden købte Dokøen i Københavns Havn for 120 millioner kroner i 1999. Området havde ligget hen, siden Søværnet i 1993 som led i et forsvarsforlig blev tvunget til at forlade sin historiske hovedbase fra 1680 til fordel for Korsør og Frederikshavn. Fonden købte grunden, fordi den gerne ville finansiere en markant kulturinstitution på Dokøen. Overvejelserne gik omkring et koncerthus, men intet var fast besluttet.

I 1999 kontaktede Mærsk Mc-Kinney Møller daværende kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen for at tale om at finansiere en kulturinstitution på Dokøen, men det kom der i første omgang ikke noget ud af. Elsebeth Gerner Nielsen var tilbageholdende og forklarer i bogen “Spillet om Operaen” fra 2004 (se kilder): “Jeg tænkte selvfølgelig på et operahus, men på en eller anden måde var jeg bange for, at det ville virke for voldsomt at foreslå et operahus. Husk på, at her sad jeg i Kulturministeriet uden at have så meget som en krone til rådighed til et projekt af den art.” Efter mødet forhørte hun sig til flere sider for at finde ud af, om der var en reel chance for, at fonden kunne afsætte penge til en opera. Det ville jo falde godt ind i planerne om at opføre et nyt operahus i København og løse de økonomiske omkostninger. Omkring årsskiftet havde Elsebeth Gerner Nielsen et nyt møde med Mærsk Mc-Kinney Møller, og denne gang anbefalede hun et operahus.

Hvor sidder dronningen i Operaen?

Dronningens interesse for teater og musik stammer fra faderen, kong Frederik IX, der selv var en habil dirigent med nær forbindelse til Det Kongelige Teaters kunstnere og til hele det klassiske repertoire.

Hans ældste datter blev ikke bare taget med i teatret, men lyttede også med på grammofonen derhjemme. Og så har hun i øvrigt selv taget ansvaret på sig og har øvet sig: »Altså, jo mere, man har hørt. Desto nemmere bliver det at sætte sig ind i det.«

Er der elevator i Operaen?

The Metropolitan Opera Company was founded in 1883 as an alternative to New York's old established Academy of Music opera house.[4][1] The subscribers to the academy's limited number of private boxes represented the highest stratum in New York society. By 1880, these "old money" families were loath to admit New York's newly wealthy industrialists into their long-established social circle. Frustrated with being excluded, the Metropolitan Opera's founding subscribers determined to build a new opera house that would outshine the old Academy in every way.[5][6] A group of 22 men assembled at Delmonico's restaurant on April 28, 1880. They elected officers and established subscriptions for ownership in the new company.[7] The new theater, built at 39th and Broadway, would include three tiers of private boxes in which the scions of New York's powerful new industrial families could display their wealth and establish their social prominence. The first Met subscribers included members of the Morgan, Roosevelt, and Vanderbilt families, all of whom had been excluded from the academy. The new Metropolitan Opera House opened on October 22, 1883,[8] and was an immediate success, both socially and artistically. The Academy of Music's opera season folded just three years after the Met opened.[citation needed]

Italian opera returned to the Met in 1891 in a glittering season of stars organized by the returning Henry E. Abbey, John B. Schoeffel[22] and Maurice Grau[23] as Abbey, Schoeffel and Grau. After missing a season to rebuild the opera house following a fire in August 1892 which destroyed most of the theater, Abbey and Grau continued as co-managers along with John Schoeffel as the business partner, initiating the so-called "Golden Age of Opera". Most of the greatest operatic artists in the world then graced the stage of the Metropolitan Opera House in Italian as well as German and French repertory. Notable among them were the brothers Jean and Édouard de Reszke, Lilli Lehmann, Emma Calvé, Lillian Nordica, Nellie Melba, Marcella Sembrich, Milka Ternina, Emma Eames, Sofia Scalchi, Ernestine Schumann-Heink, Francesco Tamagno, Francesc Viñas, Jean Lassalle, Mario Ancona, Victor Maurel, Antonio Scotti and Pol Plançon. Henry Abbey died in 1896,[24] and Maurice Grau continued as sole manager of the Met from 1896 to 1903.[23]

The early 1900s saw the development of distinct Italian, German and later French "wings" within the Met's roster of artists including separate German and Italian choruses. This division of the company's forces faded after World War II when solo artists spent less time engaged at any one company.[citation needed]

In 2015, The Metropolitan Opera Orchestra Committee formed a separate 501(c)3 organization which does business as 'MET Orchestra Musicians'.[81] When the Metropolitan Opera furloughed its orchestra on April 1, 2020,[82] the orchestra used this organization to fundraise with a goal to give out needs-based grants to its members, associates, music librarians and assistant conductors affiliated with The Metropolitan Opera.[83] As of October 19, 2020, 30% of the orchestra has been forced to move out of New York City due to not being able to afford living costs.[84]